26 Eylül 2008 Cuma

Tutkunun dansı: Zeynep Tanbay

Dün evimde mecburi bir dinlenme içindeyken, en favori TV kanallarımdan biri olan İZ TV'yi açtım.yeni başlayacak olan program bir biyografi programıydı ve ben biyografi okumaya, izlemeye bayılırım. Derken program başladı. Biyografi Zeynep Tanbay hakkındaydı.

Zeynep Tanbay bir dansçı. İlk olarak 12 yaşında başlamış dansa, klasik bale ile hem de. Türkiye'de öğretmenler çok yenetekli olduklarını söylerken, "England Royal Academy of Dance" yetenekli değil, hiç uğraşmasın, bıraksın diyerek başvuru talebini geri çevirmiş.Ama o zaman, küçük Zeynep bırakmamış, devam etmiş.Yapabilceğini hissetmiş çünkü içinde.

Derken Amerika'da Joffrey bale okulunda başlamış, çeşitli yerlerden burslar almış ve eğitimine devam etmiş..1983'den sonra da artık başdansçı olmuş..Türkiye'ye dönmek istemiş, Mimar Sinan Üniversitesi'nde kadro açamamışlar, üniversite diploması olmadığından. O da New York'a gitmiş ve üniversite okumuş mecburen, halbu ki buna ihtiyacı yok. Güzel ve özel bir özgeçmişi zaten varmış. Bu, bizim ülkemizde birçok önemli şeyin nasıl da brokrasiye takıldığını gösteren iyi bir örnek bence..ve sonuçta nasıl da kaybediyoruz..
1997'ye kadar Amerika'da çeşitli dans gruplarıyla çalışmış, sonra Türkiye'ye dönmüş, Yıldız Teknik Üniversitesi'nde ders vermek üzere..Eee artık üniversite diploması var ya..!

2000 yılında Zeynep Tanbay Dans Projesi'nin başlatmış ancak her proje sonra ekip dağıldığından, bunu sürekli olan bir ekip olmasının daha iyi, daha yararlı olacağını düşünmüş ve Akbank Sanat'a başvurmuş. Kabul edilmiş. Artık 10 kişilk bir ekip seçmeye gelmiş sıra, Akbank Sanat'ın maaşlı - profesyonel 10 dansçısı için..
77 dansçı başvurmuş. Büyük bir üzüntü ile 77 kişiyi 25'e düşürmüşler, sonra da 10'a. ama Seçmelerin açıklanacağı günün sabahı, çok ağlamış "ben kimim ki, seçiyorum bu insanları." diye..ama mecbur..Kamera görüntüleri vardı programda, ağlıyordu..

Şimdi çok hoş gösteriler yapıyorlar.

Kendisi de hala bu Zeynep Tanbay Dans Projesi altında dansçı ve kareograf olarak kariyerine devam ediyor.Yukarıda anlattıklarım, soğuk bir CV özelliği taşıyor, farkındayım.

Aslında ama bu harfler kadar soğuk-mesafeli değil..Programı izlemeniz, kendisini, üzüntülerini, hayret ettiklerini, sevinçlerini kendi ağzıdan kendi mimikleriyle duymanız gerek. Çok "bizden" biri. yetenek denilen şey üzerine çok objektif ve insani bir yaklaşımı var.

Diyor ki kendisi: beni Royal Academy'ye kabul etmediler yetenği yok diyerek ama ben istedim, dans etmeyi istedim ve üzerine gittim, çok çalıştım. Bugün, bu dansçıları seçerken de onun için zorlandım. ben kimim ki şimdi aynı şekilde, buraya gelen insanların yeteneklerini değerlendiriyorum.

Yaptığı işe tutku ile bağlı ama çok zorluklarını yaşamış ki 5N1K programında oğlunuzun dansçı olmasını ister misiniz sorusuna "hayır" diyor "politikacı olsa daha iyi olur" (gülüyor bu sırada) "çünkü ben çok zorluklar çektim, oğlumun da aynı şeyleri yaşamasını istemiyorum. Ama eğer 2. bir hayatı olursa dansçı olsun, bir hayatı varsa olmasın" :)

Kendisini tarif edenler, disiplinli, detaycı, çalışkan, mükemmeliyetçi, planlı bir insan olarak tarf ediyorlar. Bir de yaptığı işe olan tutkusundan bahsediyorlar..

Mutlu bir insan profili bana göre..Hem kendisi için hem de başkaları için birşeyler yapmaya çalışan biri en azından. Kabullenmemiş herşeyi olduğu gibi..Korkak değil.Sosyal olaylara duyarlı, çok politik değil ama fikirleri var, inandıkları var bir "insan" olarak, arkasında durduğu, sanatında yansıttığı, üzerine düşündüğü, kendince çabaladığı fikirleri..Bu arada kendisinin birçok dansı var tabi ama ben en çok 2002'de sahneye koyduğu "İskemle" isimli dans projesini beğendim. Bir iskemle üzerinde bir kadın olarak, bir insan olarak işkenceden, adam yerine koyulmamaktan, itilip kakılmaktan bahsediyor.

Müziği de muhteşem: Madredeus.Bu gösteriyi buradan izleyebilirsiniz.

HAYALLERİ OLANLAR ASLA UYUMAZ.. (Dreamers Never Sleep) / PAT MESINI..

Yorum yaz!
30/9/2008 - haklısınız..
Yazan sito
Mükemmel bır yazı... Evet bırseylerı degıstırmek bu ulkede zor hele de para kazanmak zorundaysanız cok daha vahım bır durum. Ben bılıyorum kı bır suru ınsan yaptıgı ısten hatta unıversıtede okudugu bolumu bıle zorunlu olarak yapıyo..Cunku artık bol eyapmak durumunda kalıyoruz acı ama gercek... İşallah hersey gonlumuzce olur..

Hiç yorum yok: