20 Ocak 2009 Salı

özgeçmiş ve önyazı nasıl hazırlanır?

blog sayfamı oluşturup da eğitim problemlerinden bahseden bir yazı yazdığımdan beri, özellikle üniversitede okuyan ve geleceği ile ilgili kafasında soruları olan endişeli bir çok arkadaştan mailler alıyorum. bu öğrencilerin büyük bir kısmı Bilgi ve Belge Yönetimi öğrencileri olduğu gibi başka bölümlerden öğrenciler de bazı eğitim sorunlarını ortak yaşadıklarını dile getiriyorlar.

bu sorulardan biri ise, özgeçmiş hazırlama üzerine.

evet şık bir özgeçmiş hazırlamak için referans olabilecek bir çok kaynak var internette, ancak sanırım deneyimli birinden yardım almak her zaman tercih edilen bir şey oluyor. ben çok tecrübeli sayılmam ama madem merak edenler var ve bana danışıyorlar, o zaman elimden geldiğince cevap yazayım dedim.

ben zamanında kendime profesyonel bir özgeçmiş hazırlamak için epey kitap ve internet sayfası karıştırmıştım. en sonunda da istediğim gibi bir şey olmuştu hala da aynı formatı kullanıyorum.
bu format dediğimiz şey aslında tek tip olmaz hiçbir zaman. önemli olan bilgileri açık, sırasıyla ve yeteri kadar (bu önemli) detaylı vermek.

ilk hazırlanması gereken bölüm "kişisel bilgiler":

bu bölümde adınız-soyadınız, doğum tarihiniz, adresiniz, telefon numaranız, e-posta adresiniz, varsa web sayfası adresiniz (okuyan sizi daha iyi tanıyabilir) ve hemen bu bilgilerin yanında yüzünüzü en açık şekilde gösteren bir portre-vesikalık fotoğrafınız. eskiden klasik fotoğraflar nimetten sayılırken, artık çok eğlenceli bir anınızda çekilmiş fotoğraflar da özgeçmişlere konuluyor ve ilgi çekiyor ama başvurduğunuz şirkete ve/veya sektöre göre böyle bir karar vermelisiniz bence, aksi takdirde baştan elenebilirsiniz.

ikinci bölüm "amaç":

kariyer hayatına başlayan herkesin kendine göre bir kariyer hedefi-amacı vardır. mutlaka vardır. bunu kısaca belirtmenizde fayda var. ör: "mesleğimde sürekli olarak kendimi gelistirerek, çalıstığım kuruma faydalı olmak,kariyerime yükselerek devam etmek ve basarılı bir takımın üyesi olmak."
bu bir örnek tabii :)

üçüncü bölüm ise "eğitim":

bugüne kadar aldığınız veya almakta olduğunuz tüm lise, üniversite, y.lisans gibi eğitimleri bu bölümde belirtebilirsiniz. lisenin ingilizce (ya da başka bir dil) eğitim veren bir okul ise hemen altına "eğitim dili ingilizcedir" gibi bir bilgi eklemelisiniz. yıl aralıklarını da unutmamalısınız. ayrıca y.lisans yapmışsanız/yapıyorsanız, LES puanınızı da yazabilrisiniz.

ör: Kadıköy Anadolu Lisesi 1995-2002
*Eğitim dili ingilizcedir.
1 sene hazırlık sınıfında ingilizce eğitim alınmıştır.
gibi.

üniversitenizden bahsederken, yukarıda bahsettiğimiz kriterler dışında, önemli olan ve/veya başvurduğunuz pozisyon ile ilgili aldığınız dersleri de hemen altında listeleyebilirsiniz.

ör: Marmara Üniversitesi (bold - 12 punto) 1990-1994
Lisans - Halkla İlişkiler (bold ve italic - 11 Punto)
Alınan bazı dersler aşağıdaki gibidir: (normal - 11 punto)
- Davranış Bilimleri
- Etkinlik Yönetimi
- Kurumiçi İletişim
gibi.

dördüncü bölüm "iş tecrübesi":

bu bölümde o güne kadar çalıştınız tüm kurumların detaylarını vermelisiniz.
hangi şirket-tam ad, hangi pozisyon, hangi yıllar aralığında, görevleriniz ne?
unutmayın en son işinizi ilk yazmalı, eskiye doğru diğerlerini de aşağıya sıralamalısınız.

ör. yukarıdaki örnekte yazdığım başlık kurallarına dikkat ederek...

XXXXXX Ltd. Şti. 2003- (hala çalışmaya devam ediyorsanız çizgiden sonrası boş)
Satış Sorumlusu

- ... ürünlerinin ilgili firmalardan siparişinin alınması
- dağıtım noktaklarına gerekli bilgiyi verme

YYYYY Ltd. Şti. 2000-2003
..............
gibi. görevlerinizi yazarken en önemliden en basite doğru gidiniz.

beşinci bölüm "stajlar":

üniversite eğitiminiz sırasında veya üniversite mezunu değilseniz, katıldığınız bir sertifika programından hemen sonra staj yapmanız beklenir. bunları aynı iş tecrübesi bölümündeki mantıkla bu bölümde sıralayabilirsiniz. ancak pozisyon kısmına "stajyer" ya da özgeçmişiniz ingilizce ise"trainee" yazıyorsunuz. verilen sorumluluklardan kısaca bahsetmeniz yeterli olacaktır.

altıncı bölüm "sertifikalar / eğitimler":

çalırşırken ya da çalışma hayatınıza henüz başlamadan aldığınız tüm eğitimleri bu bölümde sıralayabilirsiniz. yine en son aldığınız eğitim ilk yazılmalı.
aldığınız eğitimi nereden(hangi kurum), ne zamanlar aldığınızı ve eğitim bölümündeki gibi kursta aldığınız, önemli olduğuna inandığınız bazı dersleri de aşağıya listeleyebilirsiniz.

ör.

Web Tasarım Eğitim - Bilge Adam 2001
Adobe ... sertifikası ..... puanla alınmıştır.

- Flash
- Photoshop
- Dreamweaver

gibi. eğer bu eğitimlerden bir belge almışsanız, bitirme notu, derecesi gibi bilgileri de hemen başlığın altına ekleyebilirsiniz.

yedinci bölüm "teknik bilgi":

bu bölümde ofis içinde faydalı olacağına inandığınız tüm teknoloji bilginizi sıralayabilirsiniz. buna, faks, yazıcı, fotokopi de dahil. bazı ekstra programları kullanmayı biliyorsanız yanlarına "orta" "iyi" gibi derecelendirmeleri de yazarsanız iyi olur.

sekizinci bölüm "yabancı dil bilgisi":

aktif olarak kullanabildiğiniz herhangi bir yabancı diliniz varsa bu bölümde belirtebilirsiniz.
hatta o dille ilgili bir yeterlilik belgesi aldıysanız, yılını ve puanını da yazarak burada yer verebilirsiniz.
ben bu bölüme Türkçe'nin de yazılması gerektiğini düşünüyorum çünkü hala görüyorum ki, belli pozisyonlara gelmiş bazı insanlar dahi hala -mısın, -misin, -mi vb. soru eklerini ya da -de, -da gibi ekleri anlamı dışında bitişik ya da ayrı yazıyor.

dokuzuncu bölüm "ödüller":

bu bölüme daha önceki işlerinizde ya da sosyal hayatınızda aldığınız ödülleri yazabilirsiniz. Yılları ve hangi kurumdan alındığını unutmadan tabi.. :)

onuncu bölüm ise "diğer bilgiler":

iş veren ilk önce sizin eğitim ve iş tecrübelerinize bakar, doğrudur, ancak özellikle uluslararası şirketler veya yerli ancak çok profesyonel şirketler, sizin sosyal bir varlık olduğunuzu da görmek isterler. hobileriniz, katıldığınız dernekler, gönüllü çalışmaları, sosyal kurum üyelikleriniz vb. kendinizi daha iyi tanıtacak bilgileri de bu bölüme yazabilirsiniz.

ör.
Mujdat Gezen Sanat Merkezi / Tiyatro Okulu 2004-2005

onbirinci bölüm ise "referanslar":

referanslarınızı istenmeden özgeçmişinizde bu bölümde belirtebileceğiniz gibi, "istendiğinde verilecektir." şeklinde bir kısa cümle ile de bir açıklama yapabilirsiniz. bu, bu konuya özen gösterdiğinizi vurgulayacaktır.

özgeçmişinizi hazırladınız, peki bitti mi?
hayır.
çünkü en önemli şeylerden biri olan "ÖNYAZI"yı henüz hazırlamadınız.
önyazı yine özgeçmişin kendisi gibi kişiye göre farklılaşabilecek bir şey. ancak belli bilgileri, belli çerçeveler içinde vermelisiniz. ne uzun ne kısa...
bu konuyla ilgili bir çok örnek var internette. isteyen bu örneklerden faydalanarak kendininkini oluşturabilir.
önyazı, e-posta yoluyla başvuru yaptığınızda veya faksla başvurunuzu gönderdiğinizde sizinle ilgili ilk intibayı oluşturacak bölüm. unutmayın ki, özgeçmişinizin düzeni, içeriği ile siz de kendinizin reklamını yapıyorsunuz karşı tarafa...nasıl algılanmak istiyorsanız, öyle reklam yapmalısınız ;)

önyazı ile ilgili yol gösterecek bazı web sayfası adresleri vereceğim aşağıda...

iyi şanslar!

* http://www.csuchico.edu/plc/coverltr-ex.html
* http://www.bildirgec.org/yazi/cv-on-yazi-nasil-hazirlanir
* http://www.elemanara.com/2008/08/20/onyazi-ya-da-kapak-yazisi-nasil-yazilmali.html
* http://netkariyer.blogcu.com/on-yazi-ornegi_3884060.html
* kitap:
Özgeçmiş Yazma ve Kendini Tanıtma Sanatı Başvuru Mektubu ve Özgeçmiş Örnekleri
A. Kerim Kar, Vahap Kabahasanoğlu
* kitap:z
İş Ararken Etkili Özgeçmiş Yazmanın ve Başarılı Görüşmeler Yapmanın Yolları
Suat Soysal Remzi Kitabevi / İş ve Yönetim Dizisi Toker Yayınları / İhtiyaç Kitaplar Dizisi

Hiç yorum yok: