5 Mayıs 2009 Salı

renklerle insanları tanıma kılavuzu


sürpriz bir şekilde ortaya çıkan faranjitimin bana verdiği en değerli şey, yatağımda bol vakit geçirerek kitap-dergi okuma zevki oldu...

cumartesi günü, bana her zaman dipsiz bir kuyu gibi gelen annemin kütüphanesinden, kendisi tarafından bana okumam için verilen bir kitap "renklerle insanları tanıma kılavuzu", yazarı Oğuz Saygın.

bir süre önce annemin öğretmen olduğu okulda da bu konuda seminerler verilmiş, öğrenciler ve öğretmenlerin ilişkilerine değinmişlerdi. O zaman annem anlattığında da ilgimi çekmişti.

bu çalışmaya göre, insanları temel olarak 4 karaktere ayırmışlar. bunları da sarı, kırmızı, mavi ve yeşil renklerle ayırt etmişler. her insanda en az 1 renk (karakter) çok baskın oluyor ve ilişikilerini, hayatlarını, algılarını buna göre yönlendiriyorlar.

bazı insanlarda ise iki rengin baskın olduğu da olabiliyor. örneğin ben. benim karakterim mavi ve sarı renklerle ifade ediliyor. mavi; gayet planlı, düzenli, ayrıntıcı, tedbirli, kuralcı, analizci, mükemmeliyetçi, araştırmacı iken, sarı; girişken, ayrıntıdan çok genele bakan, yüksek sesle konuşan, eğlenceli, hareketli, konuşmayı çok seven, dışadönük, iyimser, unutkan, yaratıcı, muzip, dikkatsiz, hazır cevap, çocuk ruhlu, ikna edici, insanlarla çabuk kaynaşan, pratik, meraklı (yani nedenci) bir karakteri simgeliyor. gayet çelişki yani :)

kitapta, birden fazla rengi baskın karakter olarak taşıyan kişilerle ya da ayrı ayrı renkten insanların birbirleriyle iletişim kurarken dikkat etmeleri gereken temel noktaları çok güzel anlatan bir kitap.

hangi renkten olduğunuzu öğrenmek için, kitabın içinde yer alan 15 soruluk testi yapıyorsunuz. ben sevgilime de yaptım ve tahmin ettiğim üzere kendisi yeşil çıktı. yani; rahatına düşkün, uyumlu, sakin, hayatı eğlence gibi gören, barışçıl, sevgi dolu, sabırlı, soğukkanlı, her halinden memnun bir karakter :)

bir de kırmızılar var ki, ay okurken bana fenalık geldi vala kusura bakmasınlar. güçlü, kararlı, kendilerini daima "haklı" olarak görme eğilimleri var, eleştirilmekten hoşlanmazlar, sonuç odaklı, iş bitirici, yönlendirilmekten hoşlanmazlar, özgüvenleri yüksektir, güç istekleri vardır vs.

kitaptaki bilgileri başka bilgilerle de harmanlayıp hayatımıza geçirebilirsek, çevremizdeki insanları ve kendimizi daha iyi analiz edip, daha etkili iletişim teknikleri kullanabilir ve daha huzurlu olabiliriz.

***

arka kapak yazısı:

Farklı karakterler olarak hepimizin hayatında "mutluluk" büyük ölçüde kendimizle ve diğer insanlarla "iyi ilişkiler kurabilme yeteneğimize" bağlıdır. Arkadaşlar, eşler, siyasiler, veya bir firmada çalışanlar arasındaki sürtüşmeler; kişilerin karakterlerinin farklı olmasından kaynaklanmaktadır. Türkiye'nin en çok okunan kişisel gelişim yazarlarından Oğuz Saygın da bu eserinde kişileri; "Sarı karakterliler, "Kırmızı karakterliler, "Mavi karakterliler, "Yeşil karakterliler olarak gruplandırıyor. Her bir renkteki karakterin temel özelliklerini, renklerin baskın özelliklerini, diğer renklerle karışımlarını, üstün yönlerini, zayıf taraflarını ve iletişimde dikkat etmesi gereken yönleri tek tek ele alıyor. Bu renkteki karakterlerin birbirleriyle olan iletişimlerinde dikkat edeceği temel noktalara değiniyor. İletişimin etkili olması için her bir renge hayati önerilerde bulunuyor. Türk siyasi hayatına damgasını vuran siyasilerden, medya dünyasının renkli simalarından, seminerlerinden ve birebir danışmanlık yaptığı kişilerin hayatından ilginç yaşanmış örneklerle ele aldığı konular; 7'den 77'ye herkesin hayatında yeni değişimlere kapı aralayacak türden "Eserde de vurgulandığı gibi; farklılıkları aleyhimize değil, lehimize çevirmek ise hepimizin elinde"

iyi okumalar!

6 yorum:

lunawar dedi ki...

GökçeKız, bana en çok hangi renk yakışır??:))

biberli dedi ki...

şimdi seni tanıdığımdan ben sana çingiş pembeyi yakıştırırım ama insanlar bu işi ilimle açıklamışlar, ayıp etmeyelim, testi çözelim görelim derim, di mi? ;)

lunawar dedi ki...

sensin çingiş pembeee..

Umudum dedi ki...

severim senin alını kırmızını:)
rengarenk arkadaşım benim!

biberli dedi ki...

efenim o sizin renkliliğiniz :)

nilo dedi ki...

Ya peki ben hangi rengim yaaa, merak ettim:)