9 Ekim 2009 Cuma

nefes nefese


ayşe kulin'in yazdığı, serinin son kitabı olan Nefes Nefese'yi dün gece bitirdim.
aynı kitabın ismi gibi; nefes nefese....sayfaları yuttum, kelimeleri gözlerim takip edemedi sanki okurken.
çoğu yerinde gözlerim doldu, bir insanın bir insandan korkması ne acı ve başka bir insanın ise kendini tanrı yerine koyması ne acizliktir diye üzüle üzüle okudum...
II. dünya savaşı yılları. türk bir vezirin kızı -selva- aslında yıllardır arkadaşı olduğu musevi rafael'e aşık olmuş ve onunla evlenmiştir. ne selva'nın ne de rafael'in ailesi bunu onaylamıştır ve çift, hem ailelerin baskısından kurtulabilmek hem de kimseyi daha fazla üzmemek adına fransa'ya yerleşmiştir.
derken pırıldayan ışıklar sönmüş, güzel günler sona ermiş ve almanya nazizim şapkası altında avrupa'nın neredeyse tamamını kasıp kavurmaya başlamıştır. kitapta denildiği gibi "duman gibi inceden sızmaktadır her köşeye" faşizm. kaçmak işe yaramamaktadır.
ismet inönü başkanlığındaki türk hükümeti ise almanya - rusya ve ingiltere'nin yoğun baskısına rağmen savaşa girmeye direnmekte, ince bir telde yürümektedir. ismet inönü'nün çelik gibi sinirleri, işine gelmeyeni duymayan kulakları ve kafasındaki tilkiler deli gibi çalışmaktadır yanındaki bakanlarıyla. karneyle ekmek verilmekte ama daha kötü şeylerin olmaması için direnmektedir türkiye...rusya'nın gözü her zamanki gibi boğazlardadır ve neredeyse silahsız kalmış ingiltere'yi türkiye'yi savaşa sokması için zorlamaktadır. ingiltere de türkiye'yi...
nereden bakılırsa bakılsın, zor zamanlardır yani...
avrupa mahşer yeridir ve türkiye, elinde türk pasaportu olan herkesi türkiye'ye çağırıyor, gestapo tarafından alıkoyulmuş, kamplara toplanmış türk-musevi herkesi kurtarmaya çalışıyordur. nihayetinde laik ve demokratik bir ülkedir türkiye. din-dil-ırk ayrımı yapmadan, tüm vatandaşlarını savunmaktadır.
türkiye'ye dönme planı yapmaya başlamışlardır selva ve rafael. ancak çevrelerine de yardım etmek, başkalarını da kurtarmak istiyorlardır. uzun bir yolculuk olacaktır bu herkes için..
kurgu, anlatım çok sürükleyici, çok başarılı..serinin diğer 2 kitabını da çok büyük bir merak ve ilgiyle okudum ancak bu kitap başkaydı benim için...
daha önce de demiştim, tarihi seven herkesin okumasını tavsiye ederim.
iyi okumalar!

2 yorum:

Sanem dedi ki...

Adı Aylin'i çok sevmiştim. Bu da değişik bir kitap ama buram buram tarih kokuyor. Biraz uzak bana. :)

biberli dedi ki...

adı aylin çok geniş bir kitleye hitap etmişti yıllar önce ilk çıktığı zaman, sanırım hala öyle..
nefese nefese, dediğin gibi buram buram tarih kokuyor. serinin diğer 2 kitabı da böyle...
bakarsın bi gün fikrini değiştirirsin...kitap listenin bi kenarlarından dursun, hım? ;) sevgiler...