21 Aralık 2009 Pazartesi

CELTA notları -1


celta nedir? nereden alınır? sonunda ne olunur? eğitim süreci nasıldir, neler yaşanır?

CELTA (Certificate in English Language Teaching to Adults): İngilizce öğretmenleri veya öğretmen adaylarına yönelik bir sertifika programıdır. Modern İngilizce eğitimin nasıl verilebileceği üzerine dersler içerir. En önemli tarafı da dünyanın her ülkesinde İngilizce Öğretmenliği yapabilmenize izin verir. (benim tav olduğum buydu ilk olarak;)

Türkiye'de bu eğitimi veren bir çok kurum olsa da ilk akla gelenler ITI ve British Side'dır. Ben British Side eğitimlerine katıldım. Çalışanlar veya zamanı olmayanlar için Part-time (2,5 ay) ve 1 ay zamanım var, gidebilirim diyenler için de full-time eğitimleri bulunmakta.

Eğitimin asıl merkezi Cambridge Üniversitesi'dir ve belgeler Cambridge Unv. onaylıdır. Bu yüzden çok sıkı bir eğitim. Çok düzenli, çok sıkı çalışılması gerek. Ben part-time gitmiş olmama rağmen, çok sıkı çalışmak zorunda kaldım. Ödevler hazırlanıyor, her hafta bir adet TP (Teaching Practice) var, yani öğretmen adayı ders planını, materyallerini hazırlıyor, normal bir derse giriyor, dersini veriyor. Bu sırada da aday öğretmenlerin öğretmenleri de bir köşede dersi izliyor ve dersi notluyor, planlarınız inceliyor. Derslerinizden geçmek ödevlerden geçmek kadar-belki daha fazla- önemli. Çünkü belli kriterleri karşılamazsanız -ki bu kriterler ilk derslerden sonra hızla artıyor- size bir mektup veriliyor, bir de toplantı düzenleniyor ve başarılı olmanız için neler yapmanız gerektiği anlatılıyor, aksi takdirde eğitimden çıkarılıyorsunuz. tabi herkes A veya B ile mezun olmak ister ancak bu program o kadar yoğun bi program ki bakın ilk derste bize şu açıklama yapılmıştı bununla ilgili: bir işe başvurduğunuzda size "CELTA"nızın olup olmadığı sorulacaktır hangi notla mezun olduğunuz değil. Eğer CELTA'dan mezun olmuşsanız, başarılısınız demektir, bunun yanında A veya B ile mezun olmuşsanız, bu bonus'tur.

Eğitime ilk önce bir essay yazarak ve ilgili kuruma (ki bu benim için British Side idi) göndererek başlıyorsunuz. İngilizceniz çok iyi olmak durumunda. Eğer essay'dan başarılı olmuşsanız, bu sefer sizi görüşmeye çağırıyorlar. (ben bu süreçten biraz kaçmıştım kendime güvenemeyip) bu görüşmede, ilk önce yazılı bir dil sınavına alınıyorsunuz. Bu sınav, klasik bir grammar sınavı değil ancak uyarayım. dil bilgisini kullanmakta ne kadar iyi olduğunuzla ilgisi yok bu sınavın ilk anda, daha çok ne anlıyorsunuz, ingilizce'yi kullanım olarak hayatınıza geçirmiş misiniz, bunu ölçüyorlar. E tabi cevap yazabilmek için grammar bilmek gerek...bu soruların sonunda bi adet essay daha yazıyorsunuz, o da min. 800 kelimelik. kağıdınız okunuyor, başarılı bulunmuşsanız konuşma sınavına alınıyorsunuz. "aman konuşurum, ne var ki" demeyin, türklerle değil, bizzat ingilizlerle yapılıyor bu mülakat. eğer hepsini geçmişseniz, eğitime kabul ediliyorsunuz.

şunu da atlamayayım: mülakatta ve eğitim başladıktan sonra da sıkı sıkı uyarılıyorsunuz. bu çok yoğun bir eğitimdir, ev temizliğinizi kim yapacak, çocuğunuz varsa onunla kim ilgilenecek, eşinizle uyumlu olabilecek misiniz çünkü yüzünüz göremeyecek vs. ayrıca kitapçıktaki uyarılardan biri de şuydu: bu eğitim çok stresli bir eğitim olduğundan kalp, tansiyon gibi rahatsızlıklarınız varsa, sizi uyarmak isteriz gibi....
bunları okuyunca ben de bi gerildim tabi ama hep diyorum ya hayallerimiz var, ayrıca kimse durup dururken gül sunmuyor ayaklarımıza...çalışmak gerek...

türkiye vatandaşı olan, ikinci dil olarak ingilizce konuşanlar, daha önceden öğretmenlik diploması olmayanlar bu belgeyi aldıktan sonra okullarda (devlet-özel) hemen öğretmenliğe başlayamıyor. ama marmara ve yıldız üniversitelerinin yılda bir kez açtıkları ve bir yıl süren formasyon eğitimine katıldıktan sonra MEB'na bağlı her okulda öğretmenlik yapılabiliyorlar. yabancı olanların zaten herhangi bir belgeye ihtiyacı yok, onlar her üniversite ve özel okulda "ingilizce ana dilleri olduğu için" öğretmenliğe başlayabiliyorlar. CELTA, bu kişilere dünya genelinde bir özgürlük sağlıyor, o kadar...bu tabi biz türkler için de bu geçerli ama kendi ülkemizde öğretmenlik için biraz daha çalışmamız gerek...(??!!) garip ama gerçek...

her neyse, uzun yazdım yine...

farkettim ki, türkiye'de CELTA'ya katılanlar arasında bilgi paylaşan neredeyse hiç yok...bu notlar serisi bunun için hazırlanmaktadır.

ayrıca ben artık bir ingilizce öğretmeniyim, mezun oldum...ilk yazıyı kendime ithaf ediyorum o yüzden :)

15 yorum:

lunawar dedi ki...

yes mi no mu yes mi no mu diye sormayacak mısın bana örtmenimmm..

Umudum dedi ki...

En başından beri başarılı olacağına inancım tamdı Gökçem...Tebrikler arkadaşım,güzel gönlüne göre olsun herşey..
Sevgiler..

biberli dedi ki...

luna'cık, soracağım ve cevap vremezsen modern yöntemlerle nasıl cevap verdilir uygulamasını ilk senin üstünde uygulayacağım. artık belgem de var... :)))yirim...

umud'um, senin ve diğer yanımda olan herkesin desteği ve bana benden çok inancı olmasaydı, bunu sağsalim bitiremezdim...teşekkürler...kocaman öpüyorum

philosophique dedi ki...

Tebrikleeer! Ne gibi planlarin var, merak ettim. Onlari da anlatirsin umarim.
Sevgiler,
Gaye

biberli dedi ki...

evet gaye'cim bazı planlarım var, kariyerden de bahsedeceğim. ama arkası yarııınnn :)

bi de; çk teşekkurler prenses! ;)

Adsız dedi ki...

Gökçecim :)))

Çok sevindim mezun olduğunu okuyunca ,

Tebrikler!! Aferim sana kocaman yıldızlı pekiyi sana ,
Azminle imrenilecek bir insansın gerçekten, gurur duyuyorum seninle. mucuk!
TUBA

maruzatım var dedi ki...

Gökçe'cim tebrikler. programı tek parça olarak bitirebildin :))

Adsız dedi ki...

Gokce abla tebrık ederım cok sevındım.Basarılarının tum hayatın boyunca sürmesi dileğimle:D (hoş bundan hıc kuskum yok)
Opuyorum senı..
SİNEM

biberli dedi ki...

çok teşekkürler Sinem'cim...kocaman öpüyorum...

Adsız dedi ki...

ben celta için bu yaz londra ya gidiyorum..size nasıl ulaşabilirm???

Adsız dedi ki...

merhaba celta ile ingilizce öğretmeni olarak mı atanıyorsunuz?usta öğretici mi?thanks:)

biberli dedi ki...

Merhaba Adsız :)

Usta öğrenci derken ne demek istedin anlamadım ama ilk sorunu cevaplarsam onu da cevaplamış olurum diye düşünüyorum; evet İngilizce öğretmeni oldum ama devlette değil, bir dil okulunda. Devlette CELTA'nın formasyon olarak kabul edildiğine ilişkin bazı duyumlar aldım ama ne kadar gerçek ya da karar ne seviyede tam emin değilim, Milli Eğitim Bakanlığı'ndan araştırmak gerek...
Ancak en sondaki yazımda da belirttiğim gibi, dil okulları öğretmenlik mezunu olmayanlara zorluk çıkarmıyorlar, eğer kriterler karşılıklı uyuyorsa, kesinlikle kabul ediyorlar...

Umarım cevap olmuşumdur, başarılar..

Adsız dedi ki...

Ben özel bir okulda ingilizce öğretmeniyim.Formasyonum var ayrıca oxford ve cambridge üni.lerdende teacher training sertifikalarım var fakat okul bunu da almamızı tavsiye ediyor.Zorunluluk değil ama endişelerim var heyecanlı biriyim ve mülakatta zorlanacağımı düşünüyorum.En çok zorlayan şeyler neler mesela?Paylaşırsanız çok sevinirim?

biberli dedi ki...

Adsız merhaba,

Teacher training programları derken, hangileri var? CELTA vesonrasında DELTA bunların en üstü. Üst derken program olarak daha ağır...

Heyecanlanma konusunda ben de çok feciyimdir, sınava eşim sürükleyerek götürdü beni :) ama anlıyorlar sizi tabi. İnsan olma durumu her yerde hak olarak saklı :) korkmayın, gerçekten her şey güzel oluyor. en önemli şey; konuşurken hata yaparsınız, hemen düzeltmeniz; bu, hatanızın bilgi eksikliğinden değil, heyecandan vb şeylerden kaynaklandığını gösterir.
dediğim gibi, zaten onlar da sizin heyecanlı olacağınızı bildiklerinden, lütfen ona takılmayın...

Başarılar diliyorum..

Adsız dedi ki...

merhaba bende almak ıstıyorum.fakat essay yazamadım.daha doğrusu neden ıngılızce ogrtmenı olmak ıstıyorsunuz ve kısısel olarak ıng örtmenlıgıne kısısel olarak nasıl uygun olduğunuzu dusunuorsunuz gıbı bır essay topıc var ve ben yazamıyorum.yanı sız celtada deneyım sahıbı olmuş bır örtmen olarak yardımcı olabılecegınızı dusunuorum.ayrıca ısltme mezunuyum ben bu sertıfıkayla ortmenlık yapabılırmıyım mebde.meb bu sertıfıkası olanlara kendı belgesını vererek dvlette ortmenlık yolunu açıyor bı kaç yerde daha duymuştum ama ınanamadım.ıngılızce ortmenlıgını okumaya gerek kalmıor yanı.bıde essayı yazdıktan sonra görüşme sırasında bır essay daha yazmamız ıstenıor sanırım oda geçerse konuşma sınavı var ve ben cok tedırgınım kendı kendıme konusuorum daha once kursa da gıttım ve aynı zamanda uzakdan ıng edeb okuorum çok yoğunum.yanı mulakkatta çok kasarlarmı olurya heyecandan bır konuda kullanacağım kelımelerı bıle unutuorum kekeleme problemıde olur bende ne yapmam gerekıor bana bu konuda yardımcı olursanız memnun olurum hocam.meslegınızde başarılar.şimdiden cok tskler.