19 Ocak 2010 Salı

nerede yaşamak istediğimi buldum...

"gökçekız, sana bir tercih hakkı sunsalar, gerçekten hangi ülkede yaşamak istersin?" diye bir sorulsaydı bana, çok mutlu olur ve hemen Harry Potter'ın büyülü ülkesi derdim...

***
ancak AVATAR'ı izlediğimden beri, o büyülü dünya artık birinciliğini Pandora gezegeni ile paylaşmak zorunda, hem de sıkı bir rekabet var aralarında. içimde...

jake sully ve neyriti

***

pandora gezegeni - hallelujah dağlarıResim Ekle

***
Avatar daha bir ağır basıyor gibi aslında çünkü görsel olarak muhteşem olmasının yanında, navi kabilesinin (aynı dünyamızdaki kızılderililer, aborjinler, yörükler vb.) toprağa, canlılara olan saygıları, sevgileri beni ağlattı...ağladım evet. avatar'ı izlerken ağladım. hiç saçma değil çünkü biz dünya insanları o kadar gaddar, o kadar bencil ve duyarsısız ki; önümüze gelen her şeyi yakıp yıkmanın marifet olduğunu sanıyoruz ve bununla gurur duyuyoruz.


***


***
bu konuda filmde beni bitiren bir sahne vardı:

insanlar ve navi kabilesiyle savaşa hazırlanırken, stephen lang'ın oynadığı psikopat general Colonel Miles Quaritch, sanki insanoğlu kendisi gelip o gezegeni istila etmemiş, oradaki canlıların yaşam şeklini bozmamış gibi, navi kabilesini de kendini savunma zorunda bırakmamış gibi, bir de "terör"e sebep olduklarını belirten bir cümle söylüyor:

*

"terörü terörle hallederiz" !!!!!!

*

biliyorum bu bir film ama gerçek hayatta da yaşanmıyor mu bu?


*

sinemada her şey gerçekmiş gibi bağırasım geldi deli deli, "yahu siz gitmediniz mi pandora'ya, siz istila etmediniz mi, siz "biz sonradan geldik ama bizim kurallarımıza göre oynayacaksınız" diyip katletmediniz mi? o canlılar da kendilerini savunmadılar mı? yani "terör" dediğiniz şey varsa, bunu siz var etmediniz mi?"

*

*

aynı şeyler şu anda günümüzde de yaşanmıyor mu?


*

zaten o güzelim doğayı yıkmalarına, duyarsızlıklarına, kalpsizliklerine, o renkleri söndürmenlerine o kadar içim acıdı ki filmi izlerken, dayanamadım...gerçekmiş gibi izledim filmi resmen. çünkü gerçek! bi "navi kabilemiz" eksik şu dünya üstünde, uygulama aynı...

kızılderililer, aborjinler, kabileler aynı mantıksızlıkla ve duyarsızlıkla yok edilmemiş mi, hala da sömürülmüyor mu?
*

geç de olsa öğrendiğim bir şey var hayatta:


güçlüyüm diye bağrınan, yakan, kıran döken her zaman zayıftır aslında....

*

neyse, kısaca film muhteşemdi.

o dünyada var olmak, o "ruhlar ağacı"nın altında uyumak, ölürken "eywa"yla olmak istedim...IKRA'ya binmeyi öğrenmek, ağac evde uyumak istedim...taparcasına sevilip saygı duyulan bir toprakta, yaşayan ve yaşamayan her şeye saygı duyan, şükreden o kabilenin arasında olmayı istedim.

*

*


benim yerim burası değil...biliyorum...

*
artık eski kızılderililer de yok ki, onların arasına karışsak da azıcık adam olsak.....!

*

avatar filminin baş kahramanları olan Nav'i kabilesi için yeni bir dil tasarlanmış. California Üniversitesi Filologu Paul Frommer bu konuda iki yıl boyunca araştırmalar yapmış ve Frommel, ortaya hiçbir dile benzemeyen kendine has dil bilgisi kuralları olan yepyeni bir dil çıkarmış. bu site (www.learnnavi.org), Nav'i dilinin öğrenmek isteyenler için oluşturulmuş, şahsen ben başladım ufak ufak, çok zevkli... (2. bir yüzüklerin efendisi olayı geliyor:)

filmin yönetmeni James Cameron bu filmin projesini 14 yıl önce düşünmüş aslında, ancak teknolojik yetersizlikler bu filmin asla çekilemeyeceği dair görüşleri beraberinde getirmiş. derken bugüne kadar gelen bir çalışma işte bu film. Cameron ayrıca, Pandora gezegenindeki ağaçların nasıl ışıldadığını göstermek için üç yıl boyunca hücre uzmanları ve bitki fizyologları ile çalışmış. 37 aktör rol almuş aslında bu filmde, diğer binlerce figüran ve diğer aktörler de bilgisayar efektleri ile yaratılmış.

***

bi daha izleyeceğim ama evimin güzel arşivine de katacağım...

size de tavsiye ederim, hı tabi siz izlerken benim kdar sinirlenip üzülmeyin, o da ayrı bir tavsiye :)


***

bir gün öyle bir dünyada gözümü açmam dileğiyle...

iyi seyirler...

3 yorum:

Umudum dedi ki...

Bu konuda hakkaten senin kadar duyarlısına rastladım desem yalan olur..Kendi acın gibi,canın yanıyormuş gibi..ki öyle de biliyorum..
Umarım senin gibi insanların dilekleri gerçekleşsin gökçe'm..Umarım iyiler kazansın..

biberli dedi ki...

...
ve güzellikler kurtaracak dünyayı
bir insanı sevmekle başlayacak her şey
... demiş yazar bi zamanlar.

umarım geç olmaz...
dediğin gibi, -bu bir hollywood filmi değil ama -umarım iyiler kazanır..

nilo dedi ki...

başbaşka bir filmdi, aklıma inanılmaz yer etti. dedim ya çocuk olmak lazımdı bu filmi izlerken, "belki bir gün gerçek olur" a daha çok inanabilmek için...