15 Ocak 2010 Cuma

oinos hakkında bir yazı...

şaraptan daha ziyade şarabın girdiği ortamı ve şarap bilimini severim ben...
her şarabı içemem (dikmen şarabına bayılırım mesela ya da öküzgözü-kalecik karası), buruk tada çok hassasım, hemen yüzümü ekşitirim...ama çok tatlı olunca da huysuzluk çıkarırım, zor bi şarap müşterisiyim anlayacağınız :)
ama ne şarap benden kopabilir yine de ne de ben ondan..

yıllar yıllar önce şarap yapımı, şarap bilimi ile ilgili daha ciddi ilgilenmem gerektiğine karar verip araştırmalara girişmiş, işin a-b-c'sinden başlarım diye de ilk olarak şarap üreten firmalardan başlamıştım. o zamanlar Doluca'nın web sayfasına girince gözüm dönmüş saatlerce de kalmıştım, sitede her yazılı bilgiyi adeta sömürüp, sonra da o güvenle bi de üstüne ödüllü test çözmüştüm, çok yüksek puan almıştım :)
hala şarap ile ilgili bir şeyi merak edince giriyorum Doluca'nın web sayfasına. hoş bi sayfa, kullanımı da kolay...

yıllardır her ay dergileri geliyor bir de bana; Bouquet...

çok büyük bir zevkle okuyorum. en son sayıyı bir ay gecikmeli olarak yine Doluca web sitesinden okuyabilirsiniz. mesela şu anda sitede 31. sayı okunmaya hazır ama 32. sayı ellerimde :)
ama bloguma da yönlendirdim, isteyenler buradan PDF formatında okuyabilirler 31. sayıyı.
bir göz gezdirin derim ben. içinde; "barcelona yeme-içme rehberi"nden tutun da, şarap sözlüğüne kadar bir çok güzel bilgi, makale var. bir de her ne kadar son zamanlarda içimiz dışımız Elif Şafak olsa da, kendisiyle "damak zevki" üzerine yapılmış bir ropörtaj da bulunmakta.
ayrıca, dergide her ay bir "şarap dersi" veriyorlar. 31. sayıdaki ders konusu: şarabın açılması. şarap açılırken mantarın önemi, tirbuşon kullanımı gibi şarapla ilgilenenlerin kulağında olması gereken bilgilerden bahsedilmiş.
32. sayının ders konusu ise: önoloji; yani kısaca bağ ve şarap uzmanlığı. önolog, bağlardaki şarabın kalitesinden sorumlu olan kisiymiş. önolog kelimesi Yunanca oinos (şarap) ve logos (bilim) kelimelerinden geliyormuş. önolog ve vitikültür arasındaki fark; önolog vitikültürün bıraktığı yerden işi devralıyormuş. vitikültür bilimi tamamen üzüm yetiştirme ve hasatla ilgilenir, sorumlu olduğu bağların topraklarını kontrol eder, ekilecek tohumları üzümleri seçermiş.
yine yazıda verilen bilgiye göre önolog eğitimi Türkiye'de yokmuş ancak dünyanın pek çok üniversitesi önoloji eğitimi veriyormuş. ayrıca pek çok önolog, eğitim sonrasında bitki psikolojisi ve mikrobiyoloji dallarında doktora sahibi oluyormuş. önolog ünvanı kazanabilmek için, bağcılığın gelişmiş olduğu ülkelerde akademik eğitimin tamamlanmış olması gerekiyormuş. önolojiden mezun olmak şarap dünyasında kariyer edinme konusunda çok önemli bir adımmış.

bu alanda eğitim almak isteyenler için işte bazı üniversitelerin web sayfası bilgileri:

* www.calstate.edu
* www.sonoma.edu
* www.cornell.edu
* www.brocku.ca
* www.blakehallcollege.co.uk
* www.u-bordeaux1.fr
* www.universite-du-vin.com
* www.unipd.it
* www.german-wineschool.com
* www.sun.ac.za

ve aşağıdakiler de internet üzerinden katılabilceğiniz kurslar:

* www.interwinecollege.com
* www.europeanwineacademy.org
* www.winespectatorschool.com

hım ayrıca yeni sayıda, benim en favori içkim olan votka hakkında da bilgi vermişler. nedir, ne değildir gibi...

doluca'nın internet sitesini vaktiniz olursa bir geziverin. hem şarap tadımı, şarap çeşitleri, yemek tarifleri, saklama koşulları, şarap yapımı, şarap seminerleri - bağbozumu gezileri (ki sevgilimle benim için doluca'nın bu gezilerine katılmak artık inada bindi, en kısa zamanda inşallah:) ve bir çok konuda şarabın çekici kırmızı dünyasına büyülü bir adım atmış olursunuz...

çok uzattım efenim, şimdi bir şarap açın ve keyfine bakın bence :)
afiyet olsun..

3 yorum:

Umudum dedi ki...

e oldu mu sevgili yazar?Çeker bu candır..
Neyse bi gün ısmarlarsın unuturuz..
öp geçsin bakimm..

biberli dedi ki...

olmadı değil mi? ben de yazarken farkettim olmyacağını ama elden bir şey gelmez, gönülden geçeni saklayamayız ki...

şaraplar derya deniz olsun biz içinde bir sandal. bi sağaaa bi solaa, tıngır mıngır, sen iste gülüm...

:)

Umudum dedi ki...

vay vay vayy..

ve hatta vışşşş :)

bağlancam şurda iki dekkada arabeske o olcek..

damar umo...