17 Şubat 2010 Çarşamba

CELTA notları - 3 : kariyer imkanları

CELTA eğitimi ile ilgili sorular geliyor bana. Özellikle de belgeyi aldıktan sonrası ile ilgili yani kariyer koşulları ile ilgili... :) hiç umudunuzu kaybetmenize ya da en baştan "ne olacak benim sonum" gibi düşünmenize gerek yok...

bu belge dünyada çok yaygın ve itibar gören bir belge. önemli olan eğitimlerinizi başarıyla bitirebilmek ve GERÇEKTEN öğrenmek...gerisi inanın çok kolay olacak...

aşağıdaki bilgilerin de bu yola girmiş olan arkadaşlara yardımcı olacağını umut ediyorum...

konuyla ilgili tüm sorulara açığım. sizinle birlikte ben de gelişiyorum ve zaman içinde de öğrendiklerimi buradan paylaşacağım...

CELTA eğitimi alan ve alacak olan herkese şimdiden başarılar ve iyi şanslar...

****

CELTA belgesini alanlar ne yapabilirler?

1. Özel ders / grup dersleri: Her ne kadar CELTA eğitimi sırasında sınıfta öğretmenlik deneyimleri yaşıyor olsanız da, altı önemle çizilen konu; derslerin öğretmen değil öğrenci ve pratik yaptırma odaklı olması, dili etkin kullanabilme fırsatı veriyor olması.

Derslerde öğrendiğiniz TÜM eğitim metodlarını yine özel derslerde de (burada birebir öğrenci-öğretmen dersinden bahsediyorum) kullanabilirsiniz. ders içi pratiklerinin ya da çalışmalarının illa çift çalışması (pair work) ya da grup çalışması olması gerekmiyor. mühim olan öğrencinin dili kullanması, ona bu konuyu göz önüne alarak yine çok verimli dersler verebilirsiniz.

CELTA dünyada çok bilinmesine rağmen, Türkiye'de daha yeni yeni yayılıyor. "CELTA belgem var" dediğinizde kurumlar bunu bilse de, özel derslerle ilgili görüşmeler yaparken, ufak bir bilgi vermekte fayda var. Zaten görüşme sırası ve anlaşılırsa, ders içi kaliteniz anlattıklarınızı fazlasıyla karşılayacaktır ;)

2. Okullar: CELTA belgesini alanlar -eğer formasyonları yoksa- herhangi bir MEB okulunda öğretmenlik yapamıyorlar ancak tüm dil okullarında ya da devlet kurslarında çalışabiliyorlar. Daha önceden "İngilizce Öğretmenliği" diplomanız yok ise ya da üniversitedeyken formasyon almadıysanız, o zaman Yıldız teknik Üniversitesi veya Marmara Üniversitesi'nden formasyon alabilirsiniz. eğitimler haftaiçi her gün akşamları oluyor, fiyatlar az değil, bilginize ve ekim ayında başlayıp haziran ayında biten bir süreç. bu eğitimlerde ödevler hazırlanıyor, bir de eğitim sonrası staj yapma zorunluluğu da var. bu konu hakkında görüştüğüm kişiler, bana formasyon eğitimlerinin çok da iyi olmadığı ancak bir okulda çalışmak için gerekli olduğu için alınması gerektiğini söylediler. özel okullarda da çalışmak için yurtdışından gelen öğretmenlerden formasyon istenmiyor iken (ana dili ingilizce olsun ya da olmasın), kendi ülkemizin insanından çok da geliştirici bir yanı olmayan bu belge isteniyor mutlaka...

bu da bu işin trajikomik kısmı işte....! kendi sistemine güvenmeyen bi sistem. hadi hayırlısı...

3. DİL kursları: Tüm dil kurslarında formasyonunuz olmadan, sadece CELTA belgesiyle İngilizce öğretmenliği yapabilirsiniz. Ankcak dikkat dikkat! CELTA tüm dünyada geçerli bir belge olduğu için, dünyayı dolaşan ve bu belgeye sahip olanlar, ülkenize gelip bir-iki sene kalmak istediklerinde, ilk işleri dil kurslarına iş başvurunda bulunmak oluyor. Dil kursları öğretmenin maaşı dışında kalacak yeri karşılama gibi bir takım obsiyonlar da sağladıkları için bu gezginler için çok çekici bir teklif oluyor. kursların çoğu (aralarında çok kaliteli olanlar var tabi), "bu öğretmenlilerin birisi giderse yerine yenisini bulmak zor değil" mantığıyla yaklaştıklarından düşük ücret ve fazla ders saati verebiliyorlar. buradan isim veremeyeceğim ancak tavsiyem, çok ama çok iyi araştırılması ve dünya çapında bilgi girişi olan forum sayfalarına bir göz atmanız. bu forumlarda X ülkede Y kurumunda çalışmış kişilerin, o kurum hakkındaki memnuniyetlerini veya şikayetlerini okuyabilirsiniz. inanın çok faydalı olacaktır.

Aşağıdaki siteler size Türkiye içinde iş bakmanız, işinizle ilgil ilan vermeniz veya bilgi almanız için yardımcı olabilir.



* http://www.sahibinden.com/ --> ders ilanlarınızı verebilirsiniz.

örnek forum sayfaları:






4. Üniversitelerde öğretmenlik için yine formasyon gerekmiyor ama başka belgeleri de almanız isteniyor. Örneğin; ÜDS, KPDS, ALES vb. ayrıca üniversite isterse size kurum içi bir dil sınavı da yapabiliyor (!!?) her okulun puan bilgisi farklı olabilir. çalışmak istediğiniz okuldan bu bilgileri tam almanızda fayda var.

5. Dünya: dünyanın her tarafında okullarda (kuruma özel bir istisna yok ise) veya dil kurslarında rahatlıkla çalışabilirsiniz. ancak duyduğuma göre; görüşme sırasında sizden bir ders anlatmanızı isteyebilirlermiş....kulak arkası edilmemesi gereken bir bilgi bence... ;)

aşağıdaki siteler iş arayabileceğiniz sitelerden bir kaçı. internette çok fazla site var ama güvenilir olup olmadığını yine yukarıda bahsettiğim forumlardan kontrol edebilirsiniz.












13 yorum:

Adsız dedi ki...

Çok tesekkur ederim hemen cevap verdiğiniz ve bu yeni değerli bilgileri eklediğiniz için .Bnde sizin gibi british side da alıcam kursu kısmetse.İçime su serptiniz.Artık blog unuzun sıkı bir takipcisiyim=) hersey için saolun

Adsız dedi ki...

Merhabalar,
Çok teşekkürler verdiğin bilgiler için, böyle etraflıca konuyu ele alan yer yok sayılır. Emeğine sağlık.
Ben seneler öncesinden aklımın bi köşesinde tutmaktayım Celta'yı. Açıkçası Türkiye'ye gelen native'ler ne yapmak istiyorsa ben de onu yapmak istiyorum. Biraz gezmek, farklı kültürler görmek, farklı ülkelerde İngilizce öğretip yaşantımı sürdürmek...
Tabi birçok soru var kafamda. Non-native olarak misal Çin'de iş bulabilir miyim acaba? Hangi ülkelerde şansım olur? Verdiğin linkleri de inceledim bayağı ama sanki pek non-native ilanı yok gibi :(
Kafamı meşgul eden bir diğer temel soru ise şu: British Side ve ITI'yi araştırdım. Full time program için işimi bırakmam lazım. Part time ise ta Eylül'de var.
Bunlar dışında tavsiye edebileceğin bir kurum var mı sertifika için?

İyi günler dilerim..

biberli dedi ki...

Merhaba ikinci adsız :)

Bu kurumlar dışında sana tavsiye edeceğim başka kurum yok. Aslında sağda solda göreceksindir bu tip ilanları ama sakın kanıp başvurma. Hem parana hem de zamanına yazık olur.

Diğer ülkelerde non-native ilanlar, evet, biraz kıt. ama bu biraz profilinle de ilgili. eğer bu zamana kadar öğrenmelikle ilgili bir geçmişin, tecrüben varsa, işin daha kolay. ya da basit, çok duyulmamaış kurumları bulman gerek gitmek istediğin ülkede. bu konu benim de canımı sıkmıştı ancak durum böyle...biz non native'ler kendimizi ne kdar ispatlarsak ve ne kadar şanslı isek :) o kadar bol seçenek var elimizin altında...

celta ile ilgili aklıma başka ayırntılar düştükçe, bloguma yazacağım.

başarılar diliyorum sana...
sevgiler.

ozan dedi ki...

Faydalı bilgiler için teşekkür ederim. Önemli sayılabilecek birşey de ben eklemek istiyorum. CELTA ile 6 ay ya da 1 yıl gönüllü olarak yabancı bir ülkede çalışırsanız iş veren üzerinde farklı bir etki yaratabileceğinizin kanaatindeyim.

Adsız dedi ki...

merhaba ben de celta almak için uğraşıyorum ve istanbuldayım bu kursu veren yerler belli ancak celtaya kabul koşulu ile ilgili bilgi almak istiyorum ingilizce seviyesi native ile aynı düzeyde mi olmalı ya da non native olarak advance seviye yeterli mi , kabul koşulları ile ilgili daha detaylı bilgilendirmede bulunabilir misiniz?

Teşekkürler

biberli dedi ki...

Merhaba,

İngilizce düzeyi Advance seviyede olmalı. Bu ne demek peki? İngilizce dilini aktif konuşabilmek, yazabilmek ve okuyabilmek demek..

Siz bu programa katılmadan önce bir essay ile ölçülüyorsunuz önce, size verilen konuda, min 800 kelimelikti yanlış hatırlamıyorsam,bir essay yazıp gönderiyorsunuz. Kurum sizin essayinizin yeterli olup olmadığına göre size geri dönüş yapıyor. Eğer olumlu ise; sizi iki sınava daha çağırıyorlar. İlk sınav yazılı sınav,ancak grammar bazlı değil de, İngilizcedyi daha aktif kullanıp kullanamadığınızı ölçen bir sınav. Eğer ondan da başarılı olursanız, hemen sizi bir de speaking sınavına alıyorlar. Bu üç sınava göre sizin programa kabul olup olmadığınız belirleniyor. Tabi bu sınavlarda belli bir başarıyo gösterebilmek için, İngilizce'nin daha önce hayatınızda bir yer tutmuş olması gerekiyor.

Nativelere uygulanan prosedür de üç aşağı beş yukarı bunun gibi. Tabi sizden bir İngiliz aksanı veya kelime çeşitliliğiyle konuşmanızı beklemiyorlar (olursa süper olur da:) ancak iyi İngilizce istiyorlar.

Eğer İngilizcenizde geliştirmeniz gereken noktalar varsa, bunu hallettikten sonra bu programa başvurmanızı öneririm, yoksa ders planları, paperlar hazırlarken veya ders anlatırken, çok ciddi sorunlar yaşayabilirsiniz. Bir yanlışlık yaparsanız, önce öğrenciler sizi eleştiriyor; o çok feci bir şey...

Ayrıca İngilizce ile ilgili veya ders konularıyla ilgili eksikliklerinizin size yapılan geri dönümlerden sonra öğrendiğinizi göstermeniz bir çok native'in önüne geçmenize yardımcı oluyor. Bu da, standart seviye, yani 'C' ile değil de, 'A-B' ile programı bitirmenize olanak veriyor. Yabancılar özellikle yapılan yanlışlara direnilmesini değil de, kabul edilip düzeltilmesi gerektiğine çok inanıyorlar...Keşke bizim eğitim sistemimizde de olsa :(

İngilizce hatalarınızı görmek, farketmek ve öğrenmek için ders planalrı ve paperlar hazırlarken mutlaka proof-reading yapın, yani İngilizce bilgisine çook güvendiğiniz birine okutun...

Benim yine çenem düştü.. :)

Başka bir soru olursa, elimden geldiğince cevaplarım yine..

Başarılar arkadaşlar...

Adsız dedi ki...

Gökçe Hanım Merhaba,

Siz Celta'ya kabul edilmeden önce İngilizce eğitiminizi nerelerde aldınız? Yurt dışı deneyimi gerekiyor mu bunun için? iyi bir seviyede İngilizceye sahip olmanızdan ötürü aydınlatıcı olur düşüncesiyle, bu deneyimi nasıl elde etmiş olduğunuzu paylaşır mısınız rica etsem?

Teşekkürler

Adsız dedi ki...

merhaba ,

bende iti ye celta basvurumu yaptim ve su malum essayide yazdim . bugun gelen bir telefonla essayimin onaylandigini soylediler ve beni gorusmeye cagirdilar .Bahsettiginiz gibi gorusmede bir essay daha yazmam gerektigini ardindan da sozlu bir sinava tabi tutulacagim soylendi . internet uzerinde cok arastirdim fakat bu ikinci essay in neler uzerine olabilecegine dair bir bilgi bulamadim . Bana bu konuda biraz daha genis bir bilgi verebilirseniz gercekten cok sevinirim . Tesekkurler .

biberli dedi ki...

merhaba ilk adsız,

Ben İngilizce eğitimimi Anadolu Lisesi'de aldım. Ama İngilizcemin asıl gelişmesi, Türkiye'de CNBC gibi kanalların yabancı dilde diziler - filmler yayınlamasıyla başlamıştır :) Yurtdışında hiç İngilizce eğitimi almadım..
Bunun dışında dile olan merakım çocukluğumdan itibaren yüksek derecede hep vardı..

sevgili ikinci adsız,

Essayinin onaylanmış olması çok güzel, tebrik ederim. ikinci essayde konu olarak her şey olabilir ama genellikle eğitim ile ilgili şeyleri soruyorlar. örneğin benden eğitim hayatımda kendime örnek aldığım öğretmenim hakkında bir şeyler yazmamı istemişlerdi.Hiç panik yapmayın, ilk basamağı geçtiyseniz, bunu da geçersiniz. :)

Şansınız bol olsun, başarılar dilerim ..

selin dedi ki...

merhaba ben ikinci adsiz ;) bu arada ismim selin , umarim ikinci asamayida sorunsuz gecerim benimde umutlarim o yonde cok tesekkur ederim . Celta maceram boyunca arada bir sizi rahatsiz etmeye devam edebilirim sorularimla malum insan tecrubesi olan birinden ne olacagini onceden duymak istiyor bu bir nevi psikolojik yardim sagliyor :) tekrar cok tesekkurler .

Serdar Koçak dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
biberli dedi ki...

Sevgili Serdar,

mesajın için teşekkürler öncelikle..senin yaşasığın bilgi çıkmazını ben de yaşamış, bu yüzden dilim döndüğünce bir şeyler yazmak gerektiğini düşünmüştüm.

Öğretmenlik mezunu olmaman okullarda çalışman açısından çok büyük bir problem yaratmasa da, kabul etmek gerekir ki kadrolu öğretmenliğe geçmen için ilk önce 1 senelik mecburi stajını yapman gerekiyor. Bundan sonra devlet sana 'bu kişi tam sorumlu öğretmen olabilir' hakkını veriyor. istersen stajını tam zamanlı çalışabileceğin bir dersane üzerinden de başlatabilirsin. benim önceden çalıştığım dersanede -tam zamanlıydım- staj başvurusu yapacaktım ve iş yerine yakın olan bir okulda stajıma başlayacaktım, ancak dersaneler bu durumda bu konuyu sayısız ders vererek öğretmeni sömürebiliyor. tabi her konu gibi bu konuyu genellemek de hata olur da benim tecrübem bu yöndeydi; bu yüzden bıraktım dersaneyi.
Gerçi sen öğretmenlik yapmayı gerçekten çok istiyorsan ve başka koular seni çok rahatsız etmezse, topu topu 1 sene, sonra istediğin okulda öğretmenlik yapabilirsin..herkesin kaldırabilme ve kabul edebilme durumuna göre değişir.

devamı bir sonraki mesajda, karakter sayısı yetmedi :)

biberli dedi ki...

Serdar'ın mesajına DEVAM :)

30 yaş mevzusuna gelirsek; ben celta'yı tam 30 yaşında, hayatımın B planı olarak aldım. her ne kadar öğretmenlik yapmak en büyük ideallerimden olsa da varolan durumum riske edebilecek her şeye karşı attığım bi adımdı. ve 31 yaşımda, öğretmenlik yapabilmek adına, o andaki durumların da elverişli gelişmesi ile birlikte, işimden ayrıldım ve dersanede çalışmaya başladım..İyi ki de yapmışım demediğim bir an bile olmadı. Bu yüzden 30 yaş konusuna takılmayın bence...bende de geçtiğimiz aylarda bi 33 yaş krizi gelip geçtiyse de, düşünerek geçirdiğim her anın sdece 'geçtiğini' ve kendime acımaktan başka bir işe yaramadığını gördüğümde, bu duygudan kurtuldum...
Uluslararası boyutta bakarsak, yurtdışında 30 veya 33 yaş henüz hayatın dolu dolu yaşandığı yaşlar. aman efendim 30 oldum (ya da 33) ben ne yapmalıyım duygusu biz Türklere özgü bir şey, çünkü kendimizi güvende hissetmiyoruz ve kök salmaya çalışıyoruz devamlı. mesela; ünv bitti, iş bulmalıyız, sonra evlilik-derken çocuk, kariyer bu sırada mutlaka yukarı bir grafik izlemeli vb.
yurtdışında ise bu yaşlar, insanların evet kariyerlerini ilerlettikleri ancak hayatlarını istedikleri yönde istedikleri anda da değiştirebileceklerini de özgürce hissettikleri dönemler.
30 yaş, istediğin takdirde istediğin gibi istediğin yere yerleşip istediğin eğitimi alıp istediğin gibi yaşayabileceğin bir yaş..Bence...

celta konusuna geri dönersek, celta'yı aldıktan ve bir yıl bir dersanede eğitmenlik yaptıktan sonra, bir üst program olan delta'ya başvurabilirsin ve bu bir diploma kazandırır sana...delta sonra istersen ünvlerin yabancı diller okullarında da öğretmenlik yapabilirsin.
bunun dışında celta'nın olması, eğer bir lisans programından meunsa, çalışırken y. lisans yapmana da yardımcı olacaktır. mesela benim hala planlarımdan biri bu. y. lisansını eğitimcilik üzerinde yaprsan, yine okullara veya ünvlere iş başvurusunda bulunabilirsin.

part-time olarak çalışman bütün bu söylediklerimi çok büyük bir avantaja da çevirebilecek bir şey..

kendine güveniyorsan, işini yaparken iyi niyetli ve elinden geldiğince iyi de yapmaya çalışıyorsan; kafandan yaş problemini de atarsan, dünya ayaklarına halı olacak...emin ol ;)

hem her şeyi bir kenara koy; sırf celta eğitimlerine katılmak, paperlar hazırlamak ve ders anlatmak ingilizcen üzerinde acaip olumlu bir etki de bulunacaktır.

bu kadar ing öğretmeni varken, neden ben seçileyim demişsin. neden seçilmeyesin???? şu andaki part-time işine, dışarıda bi sürü işsiz insan varken neden seni seçtiler? buna cevap verirsen, konuyu çözeriz..

bence hayatımızdaki birçok konuda neden sorusunu sormayı bırakırsak
çok daha saf ve doğru cevaplar alacağız...ben de iç huzursuzluğu olan ve bu soru kalıbını çok kullanan biri olarak, bu yaşımda öğrendiğim en büyük şey bu; az soru sor çok yaşa ;)

kariyer imkanları ile ilgili yorum yaptığın yazım sırasında benim penceremin genişliğinden sadece onlar gözüküyordu, şimdi yukarıda bahsettiklerim de eklendi..senin de buna bir şey ekleyemeceğini henüz bilmiyoruz, imposiible is nothing ;)

sen ne yapmak istediğine karar verirsen, emin ol her şey güzel olacak...

ben celta'yı alman konusunda kesinlikle seni destelerim...
sırf sen kendini daha fazla destekle ve hem yaş hem kariyer konusunda kendini daha fazla aşabil diye olsa bile...

cevabımda amacım ukalalık etmek asla değil, sadece tedirginliklerini kendime de çok yakın bulduğumdan, her ne kadar nasihat gibi dursa da, amacım tamamen bir nebze olsun belki yardımcı olabilmekti.

konudan çokça sapıp azca cevap verdiğim sorular varsa, ama bu konuda bir şey dememişsiniz, derseniz her zaman sorulara açığım :)

Her şeyin gönlünüzün istediği gibi olmasını dilerim...

Sevgiler,