2 Kasım 2010 Salı

pinokyo'nın burnu

sevgilimle polisiye/psikolojik diziler-filmler izlemeyi çok seviyoruz, bu blogu takip eden herkes bunu artık iyi biliyordur :)
uzun bi süredir sevgilimle bu tipte bir diziye resmen mıhlandık!
ama bahsetmeyi hep atladım blogda.
konusu itibarıyla öle hoşuma gidiyor ki, normalde sabahları serviste gözlerimi zor açık tutan ben, artık bu diziyi izliyorum telefonumdan...sonra midem bulanıyor yolda ama olsun :))

hani CSI:NY bölümleri bir üniversitede adli tıp öğrencilerine ders olarak okutuluyor ya, işte bu dizinin de okutulması gerekiyor kanımca...

bahsettiğim bu dizi: LIE TO ME...






başrolünü (pek cici) Tim Roth'un oynadığı dizi, 2009 yılından itibaren gösterimde ve şu anda da üçüncü sezon bölümleri Amerika'da gösterilmeye başlandı, kanal fox'da (Amerika'daki arkadaşlara duyurulur;)


Türkiye'de ise digitürk kanallarından biri olan foxlife'da yayınlanıyor, gecikmeli olarak. mesela bu akşam 2. sezon 4. bölümü yayınlanacak :)

neyse, bu dizi neden bahsediyor, hemen anlatayım...



efenim Dr Cal Lightman (Tim Roth), dahi bir psikologdur ve vücud dilini okuma ve anlamdırmakta, çoğunlukla mikro ifadeler konusunda, uzmandır. The Lightman Group isimli özel bir şirketi vardır ve bu şirkette diğer arkadaşlarıyla beraber soruşturamalara müşteriler tarafından doğrudan veya polis tarafından tutularak (kiralanarak), destek olurlar.
insanların önceleri şüpheyle yaklaştıkları bu işe karşı, gerçeğe ulaşma çabasıyla her türlü psikolojik tekniği kullanır dr lightman...

dr Lightman boşanmıştır (bence hala seviyor:) ve kızıyla beraber yaşıyordur. annesini gençliğinde kaybetmiştir, daha doğrusu annesi intihar etmiştir. bu olayda kendini hala suçlar, çünkü o zaman annesinin "(mikro) yüz ifadelerini" gör-e-memiştir ve annesinin problemi olduğunu anlayamamıştır. bu sebeple özellikle mikro ifadeler (gerçeği yansıtan anlık, hızlı mimikler) konusunda uzmanlaşmıştır.

dr lightman karakteri ve dizinin konusu, san francisco'daki university of california'da vücud dili, yüz ifadeleri uzmanı ve psikolog olarak çalışan dr paul ekman'dan ve onun çalışmalarından esinlenilmiş.
1934 doğumlu dr paul ekman, duygular ve duyguların yüz ifadeleri ile ilişkisi üstüne çalışmalarda bulunan önemli 20. yy psikologlarından biri. ekman'în araştırmasının genel konusu ise insan özellikleri ve hal-tavırları...ekman'ın çalışması ile ilgili daha detaylı bilgi ise burada

psikolojiye, gözlemlemeye, didiklemeye olan merakım zaten kesin :) ve bu diziye rastladığımdan beri, vücud dilinin detaylarını daha iyi öğrendiğimin ve farkındalığımın arttığının da farkındayım..bu ne sağlıyor? bana göre; güven ve dürüstlük...


ayrıca bizim toplumumuzda-her toplumda olduğu gibi-, bazı şeyler söylenemez, ayıplanır. sosyal baskılar vardır, böyle öğretilmiştir...bu yüzden gerçekten acı çekilen, hoşnut olmayan durumlar söylenemez ama vücud dili, yüz ifadeleri gerçeği çok iyi yansıtır.


peki bir insan, -mış gibi davranamaz mı? davranır ama hiçbir zaman yüzde yüz değil. ufak bir hareketle kalkan bir omuz, gözlerin kaçırılması, ellerin huzursuz hareketleri...vb birçok evrensel ifadeler vardır ki bu ifadelerden kaçmak mümkün değildir. örneğin yalan söylerken yüzdeki kasılmaların önlenmesi ise belli bazı hafif kas gevşeticilerle veya sakinleştiricilerle mümkünmüş. kısaca bu ifadelerin veya vücud işaretlerinin birer refleks gibi olduğunu söyleyebiliriz. dünyanın her yerinde, aynı koşullar altında aynı ifadeler ortaya çıkıyor yüzlerimizde ve vücudlarımızda...
ne güzel değil mi :)

bu diziyle ilgili daha çok bilgi için burası

yalanı yakalamak konusunda ne kadar iyi olduğunuzu ölçmek için test; burası ;)
benim skorum %69 çıktı, çok bozuldum ama mikro ifadeleri yakalamak gerçekten zor)

türkiye'de bu diziyi digitürk/foxlife üzerinden takip etmek isteyenler için yayın akışı; burası



abd fox kanalı altındaki sayfasına detaylı bakmak isteyenler için burası



paul ekman'ın sadece bir kitabı türkçe'ye çevrilmiş, ne yazık ki. o da "ne düşündüğünün biliyorum" (orj;what the face reveals; by oxford press). türkçe'ye çevrilmiş kitabı bu adresten satın alabilirsiniz. ancak amozon'da diğer kitaplarını İngilizce olarak bulabilirsiniz. o da burada, buyrun..sanırım ben amozon'dan biraz sipariş vermek üzereyim,hi hi :)

diziyi kaçırmayın haaa ;)
bu konu çok zevkli...bu konuda yeni ve ilginç şeyler öğrenirsem, paylaşırım buralardan...


konumuzla ilgili bu şarkı da armağanım olsun...iyi seyirler


4 yorum:

Stardust dedi ki...

oleyy. cok sevindim yeni bri dizi bulduguma. bu aralar dizi arayışındayım. kolay da tatmin olmuyorum. ama tim roth ve polisiye kesin iyidir.

biberli dedi ki...

çok iyi vala...yani bu bilim dalı varmış ya bi ünv'de, gitsem diyorum, ne güzel olur...
ben psikoloji okumalıymışım ya, ne işim var araştırmayla felan felan..di mi?

bi de tim roth: yakışıklı değil fekat pek bi sempatik, değil mi? ;)
cici ciciiiii tim roth :))

Stardust dedi ki...

tim roth öyle bir de cirkin ama süper karizma adamların ilahı bence william dafoe dur. cok sahane bir adamdır.
sen psikoloji okusaydın ben de bu cümlenin devamını ben de şunu okuysaıdm keşke diyerek getirebilseydim
ah bi bilseydim ahhh

biberli dedi ki...

william dafoe amca beni korkutuyor. ne bilim sanki her an ağzını açıp yicekmiş gibi geliyor beni :)
komik ama öle..
biberli fantezya :)