19 Aralık 2011 Pazartesi

acı bir öykü...

geçenlerde, hayatımın üç farklı döneminde okuduğum bir kitabı yine yeniden bitirdim...


bir Türk ailesinin öyküsü...


kitap tam bir otobiyografi, ben severim otobiyografileri veya biyografileri ama bu kitap başkadır...ilk olarak sanırım üniversite yıllarımın başında, ikinci olarak, çalışma hayatımın ortasında ve son olarak da 2011'de okudum bu kitabı..Kitabın yazarı İrfan orga aslında bu kitabı 1950'de yazıyor ve kendisi İngiltere'de yaşadığından o dönemde, ilk olarak orada yayımlanıyor. ortalığı kasıp kavuruyor o zamanlar, çünkü birinci dünya savaşında yenik ve harap çıkmış bir büyük imparatorluktan bir yaşam kesiti sunuyor ve batılıların doğulu yaşam tarzını ne kadar merak ettiklerini bilriseniz, bu ilginin neden olduğunu-özellikle o yıllarda- anlamak hiç zor değil...küllerinden doğan bir ülkede yaşananlar...


kitabı benim için özel yapan şey, daha önce okuduğum (örneğin yine geçen aylarda okuduğum; bir imparatorluk çökerken) kitaplardan bir farkı olması. örnek olarak verdiğim kitabı da yiyip yutmuştum ama bu ailenin öyküsü, yeryer beni ağlatacak kadar hırpalayan bir hikaye...bazen okumayı bırakmayı bile düşündüm...bi de yaş ilerledikçe hepten duygusal oluyorum galiba..acının ne türü olursa olsun, kitapta dahi olsa, görmek, duymak hoşuma gitmiyor...


bugün, bazı 'zek' insanlar, savaş falan olursa, bize bir şey olmaz, yıkarız ederiz falan diyorlar ya, bir ülkeyi, en az iki kuşağı da nasıl yıkacağını hiç hesaplamıyorlar...birinci dünya savaşının izleri nerdeyse üç kuşak kalmış...acı acı hatırlanıyor...insanlar gencecik yaşlarda ölüp gitmişler..ya cephede ya da evlerde; açlıktan, bakımsızlıktan...


bu tip kitapları okuduktan sonra, içimdeki en büyük korkum -o da bu sanırım-YOKLUK, taşıyor...işte o zamanlar huzursuz ve daha sinirli oluyorum..sanırım okumamam gerek böyle şeyler ama gerçeklerden de kaçılmaz ya..


eğer tarih, biyografi seviyorsanız, savaşın ve cehaletin bir toplumu ne hale düşüreceğini bi de başkalarının satılarından görmek istiyorsanız, okumanızı kesinlikle tavsiye ederim..akıcı, güzel anlatımlı bir kitap...okuyan herkesin içinde bir yer kesinlikle edinecektir...



sonra da 'bir imparatorluk çökerken'i okuyuverin...kaçırılmayacak başka bir tarih kitabı-biyografi daha...



ayrıca İrfan Orga kim ola ki diye merak edenlere, buyrunuz..



iyi okumalar!

1 yorum:

Umudum dedi ki...

okicimm..
bu arada afilli olmuş blogun yeni yüzü..